Rozvláčně

Léto je v plném proudu, ale účetní legislativa prázdniny nebere vážně. Počátkem července vyšla ve Sbírce zákonů novela zákona o účetnictví, která významným způsobem rozšiřuje povinnosti účetních jednotek ve veřejné a státní sféře a ve dvou bodech zasahuje i do účetnictví podnikatelů.

Dále upozorňuji na novou školskou vyhlášku, která radikálně mění dosavadní zvyklosti související s jednoročními jazykovými kurzy a daňovým statutem jejich frekventatnů.

 

 

1. Zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, byl novelizován zákonem č. 239/2012, kterým se mění zákon o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

Účinnost od 1.9. 2012

Zákon o účetnictví nepodléhá tak divoké novelizaci jako zákony daňové. Tato novela je za 21 let jeho existence třicátá. Představuje to frekvenci pouhých 1,5 novel ročně a to se v našem oboru blíží statutu legislativní stálici.

Sama o sobě je novela nevelká, ve Sbírce zákonů zaplnila pouhé dvě a půl stránky. Po objemové stránce je mnohem rozsáhlejší souhrn navazujících změn, které novela vnesla do ostatních právních předpisů. Je jich celkem 10, všechny z oblasti státní a veřejné správy a hospodaření. Ani jeden nespadá do okruhu daňového nebo podnikatelského práva a v tomto bulletinu se jim dál nevěnuji.

Vlastní novela zákona o účetnictví je kromě dvou výjimek tematicky výhradně soustředěna na účetnictví státního a veřejného sektoru. Nelze přehlédnout, že je součástí delší posloupnosti nenápadných a málo propagovaných drobných kroků současné vlády směřujících ke zvýšení pořádku v nakládání se státními a veřejnými prostředky.

Jako zásadní novinku povahy politické vidím skutečnost, že novela umožňuje vytvořit prostor pro rozšíření specifických "státních" účetních, výkazníckých a kontrolních povinností na škálu účetních jednotek figurujících na pomezí veřejnoprávní a soukromoprávní sféry, které doposud pod důkladný dohled nespadaly. Příkladem par excelence by teoreticky mohl být i ČEZ. Ale pozor, novela v tomto směru přináší pouze možnost, zařazuje totiž do státního výkaznictví nově účetní jednotky "o kterých tak stanoví zvláštní právní předpis" (§ 1 odst. 3). Zda a v jaké podobě spatří tento budoucí zvláštní právní předpis světlo světa je zatím nejasné. Jisté je jen, že by se mohl stát předmětem intenzivních politických sporů.

Zajímavá a u nás doposud neobvyklá je nově zavedená metoda oceňování v případě "bezúplatné změny příslušnosti k hospodaření s majetkem státu nebo svěření majetku do správy", kdy se místo ocenění reprodukční pořizovací cenou převezme ocenění u předchozí účetní jednotky (nově vložený § 25 odst. 6). Rozšířena a upřesněna je povinnost účetních jednotek při součinnosti s centrálním systémem účetních informací státu a požadavky na schvalování účetních závěrek.

Novela přináší i dvě novinky pro nestátní sféru. Upřesňuje pravidla pro inventarizaci majetku (§ 30, odstavce 1 a 2) a nově zmocňuje Ministerstvo financí stanovit "podmínky předávání a přebírání účetních záznamů", tedy otevřené dveře k plošnému zavedení povinného elektronického výkaznictví pro všechny účetní jednotky.

 

 

 

2. Vyhláška č. 28/2012 Sb., o dalším studiu, popřípadě výuce, které se pro účely státní sociální podpory a důchodového pojištění považují za studium na středních školách

Účinnost od 1.9. 2012

Nová kratičká vyhláška ruší dosavadní vyhlášku stejného jména č. 322/2005 Sb., která v posledních sedmi letech vždy v září uváděla sáhodlouhý novelizovaný seznam jednoročních pomaturitních jazykových kurzů, jejichž frekventanti se mohli těšit statutu studenta a s ním i příslušným daňovým a pojistným zvýhodněním.

S jednoročními jazykovými kurzy je z tohoto hlediska konec, ale podle přechodných ustanovení až v roce 2013. Jazykové kurzy, které budou zahájeny ve školním roce 2012/13 budou posledními, kurzy, jejichž posluchači uplatní dosavadní výhodné daňové a pojistné regule. Pak už bude studentský daňový režim omezen pouze na oficiální síť středních škol a podle nové vyhlášky též na:

a) vzdělávání v diagnostických třídách diagnostických ústavů,
b) přípravu k přijetí za člena řádu nebo obdobného společenství církve nebo náboženské společnosti, která trvá nejméně 1 rok, a to nejvýše po dobu 2 let,
c) studium uskutečňované podle zahraničních středoškolských vzdělávacích programů vzdělávacími institucemi působícími v České republice v případě, že

1. vzdělávací instituce je právnickou osobou se sídlem, svou ústřední správou nebo hlavním místem své podnikatelské činnosti na území některého členského státu Evropské unie, nebo byla zřízena nebo založena podle práva některého členského státu Evropské unie, pokud je v této vzdělávací instituci a v daném vzdělávacím programu Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy povoleno plnění povinné školní docházky podle školského zákona, nebo
2. se uskutečňuje ve vzdělávacích institucích zřízených na území České republiky při diplomatických misích nebo konzulárních úřadech cizích států.